Abeceda pojmov pre výber dovolenky I.
28.08.2016 21:03
Zistiť a informovať sa o všetkom čo Vám nie je jasné alebo čo Vás zaujíma je dobré ešte pred samotnou kúpou zájazdu- dovolenky. Predídete tak zbytočným nedorozumeniam, ktoré môžu narušiť Vašu vysnívanú dovolenku.
Ako si mám vyberať CK ?
Nemusite si vyberať CK, môžete si vybrať zajazd, najlepšie aspoň 2 podobné a potom si preveriť CK či je seriózna a poistená voči úpadku. Zajazd si TU zo všetkých CK.
vyberiete na stránke
Musím zaplatiť celú sumu za dovolenku naraz pri podpise zmluvy ?
Platobné podmienky sa môžu počas sezóny meniť, zvyčajne sa pri podpise zmluvy platí iba záloha (zvyčajne je to cca 50%). Doplatok je potrebné uhradiť v termíne, ktorý je tiež určený vopred (zvyčajne mesiac pred odchodom na zájazd). Ak kupujete zájazd menej ako 40 dní pred odchodom, je potrebné uhradiť 100% ceny zájazdu.
Môžem dodatočne (po kúpe zájazdu) meniť celkový počet osôb, prípadne meniť spolucestujúce osoby?
Áno samozrejme. Upozorňujeme však, že tieto zmeny môžu byť spoplatnené. Bližšie informácie nájdete vo Všeobecných zmluvných podmienkach organizátora zájazdu. Na základe aktuálnych storno podmienok uvedených vo Všeobecných zmluvných a v prípade voľných ubytovacích a dopravných kapacít je možné takéto dodatočné zmeny vykonať na základe písomnej žiadosti objednávateľa zájazdu.
Kedy dostanem pokyny k už zaplatenej dovolenke?
Pokyny k dovolenke sa zasielajú cca 7 – 14 dní pred odletom. V prípade, že zájazd objednáte ako last minute menej ako 7-14 dní pred odletom sú pokyny odoslané hneď po spracovaní všetkých potrebných náležitostí.
Kedy sa dozviem čas odletu na dovolenku ?
Časy odletov ako aj všetky potrebné informácie sa dozviete v pokynoch, ktoré CK posiela niekoľko dní pred odletom. Upozorňujeme, že časy odletov sa z nepredvídateľných okolností môžu zmeniť leteckou spoločnosťou, preto Vám odporúčame overiť si čas odletu aj keď ste už pokyny dostali. V prípade odletu z Bratislavy si môžete skontrolovať čas odletu priamo na stránke bratislavského letiska TU alebo telefonicky v CK . Pred návratom z dovolenky sa čas odletu dozviete od svojho delegáta alebo z informačnej tabule (informačnej knihy) CK vo Vašom hoteli.
Kedy mám prísť na letisko?
Dbajte aj na to, aby ste prišli na letisko v dostatočnom časovom predstihu. Po príchode na letisko sa choďte zaregistrovať priamo na príslušný check-in, ktorý sa otvára 2 hodiny pred plánovaným odletom (pri odlete do Dubaja 3 hodiny pred plánovaným odletom). Číslo check-inu (check-inov) nájdete podľa čísla Vášho letu na informačnej tabuli v odletovej hale letiska. Check-in sa zatvára 40 minút pred plánovaným odletom (pri odlete do Dubaja 1 hodinu pred plánovaným odletom). Cestujúci, ktorý sa nedostaví k vybaveniu pred jeho ukončením, stráca nárok na prepravu aj refundáciu.
Môžem si zabezpečiť parkovanie pri letisku priamo v CK
Áno môžete. Parkovanie za zvýhodnené ceny spolu s transferom na letisko zdarma Vám vie zabezpečiť priamo CK H V prípade skorého ranného letu Vám môže zabezpečiť aj hotel (v blízkosti letiska) spolu s transferom na letisko.
Na čo nezabudnúť pred dovolenkou?
Dovolenka je Vašim zaslúženým oddychovým časom, a preto by ste mali dbať na to, aby ste sa vyhli zbytočnému stresu a nepríjemnostiam. Ponúkame Vám niekoľko našich rád:
1. Snažte sa, aby Váš dom či byt po Vašom odchode vyzeral ako obývaný (napr. zaistite, aby bola Vaša schránka pravidelne vyberaná).
2. O Vašej dovolenke oboznámte napr. Vášho suseda a poproste ho, aby pravidelne kontroloval Váš dom a uistil sa, či je všetko v poriadku.
3. Vyneste smeti a vyprázdnite chladničku, jedlo by sa mohlo počas Vašej neprítomnosti pokaziť.
4. Skontrolujte si platnosť Vašich cestovných dokladov. Ak cestujete na pas, vyhotovte si pre prípad straty alebo odcudzenia aspoň jednu jeho fotokópiu a to na strane, kde sú Vaše osobné údaje a fotografia.
5. Nezabudnite na lieky. Ak neužívate špeciálne lieky, pribaľte si aspoň lieky proti bolesti či proti žalúdočným problémom.
6. Nezabúdajte ani na vhodné poistenie. Vyhnete sa tak zbytočným finančným stratám, ktoré Vám môžu na dovolenke vzniknúť. CK väčšinou ponúka možnosť zakúpenia komplexného cestovného poistenia (KCP).
7. Ak máte domáceho miláčika, nenechávajte ho bez dozoru. Počas Vašej dovolenky zaistite, aby bolo o neho postarané.
8. Zaistite si odvoz na letisko a dbajte na to, aby ste prišli v dostatočnom časovom predstihu.
spät
Všeobecné otázky a odpovede
Čo je to KCP?
KCP = komplexné cestovné poistenie. Ide o balíček služieb vytvorených pre účely cestovania. Produkt obsahuje široké spektrum poistného krytia a tým v maximálnej možnej miere zabezpečuje každého cestujúceho pred prípadnými následkami škôd počas cestovania aj samotnej dovolenky.
Komplexné cestovné poistenie (KCP) vrátane poistenia storna zájazdov CK nie je povinné. Je naozaj vo Vašom vlastnom záujme chrániť sa pred dôsledkami nepredvídaných okolností a určite odporúčame si ho priobjednať k zájazdu. V ponuke na slovenskom trhu nájdete niekoľko možností, v CK ponúka KCP, ktoré obsahuje:
poistenie storna,
poistenie pre prípad prerušenia cesty,
poistenie zmeškania dopravného prostriedku a oneskoreného návratu do vlasti,
poistenie batožiny,
poistenie pátrania a záchrany,
poistenie liečebných nákladov,
úrazové poistenie,
poistenie zodpovednosti za škodu a asistenčné služby
novinkou je pripoistenie opustenej domácnosti
Výška a rozsah krytia je iná
Odporúčame venovať pozornosť týmto rozdielom ešte pred samotnou kúpou,
Musím si kúpiť cestovné poistenie, ak mám európsky preukaz zdravotného poistenia?
Žiadna cesta do zahraničia by nemala byť podceňovaná ani z hľadiska poistenia. Cestovné poistenie k zájazdom chráni pred možným rizikom spojeným s náhlym ochorením alebo úrazom. Uzatvorením zmluvy o cestovnom poistení sa vyhnete prípadným komplikáciám, ktoré sú spojené s liečebnými nákladmi. Zároveň sa vyhnete mnohým starostiam a finančným problémom.
Čo je to First moment zľava?
First moment (FM) zľava, je výhodná zľava poskytovaná na zájazd zakúpený v dostatočnom časovom predstihu pred dovolenkou. Výška FM zliav závisí od času kúpy zájazdu, pričom platí pravidlo, čím skôr objednáte tým väčšiu zľavu získate. Znamená to, že najvyššia FM zľava je ihneď po spustení predaja letných zájazdov (november) a postupne sa viac či menej výrazne znižuje.
Prečo sa mi oplatí kupovať zájazd vo First momente?
Výhodou skorého nákupu dovolenky je hlavne široká ponuka hotelov, ktoré už v hlavnej sezóne nemusia mať voľné ubytovacie kapacity (počet, typ izby, termín...). Zároveň máte viac času na naozaj kvalitný výber (máte čas načítanie recenzií, poradenie sa s rodinou či so známymi, zvažovanie a porovnávanie ponúk podľa viacerých kritérií, na čo pri kúpe na poslednú chvíľu už naozaj nezostáva veľa priestoru) a samotnú prípravu Vašej dovolenky (vybavenie dovolenky v práci, zabezpečenie starostlivosti o dom, byt, záhradu či psa počas Vašej neprítomnosti). V neposlednom rade ušetríte na cene zájazdu, hlavne ak plánujete dovolenkovať počas hlavnej letnej sezóny - cez prázdniny (júl-august).
Čo je to Last minute ponuka ?
Last minute je ponuka zájazdov s odchodom v čase blízkom času kúpy zájazdu. Jedinou výhodou kúpy zájazdu na tzv. „Last minute“ je zvýhodnená cena (nie vždy je to tá najvýhodnejšia cena, za ktorú si môžete tento zájazd kúpiť, hlavne ak ide o termíny počas hlavnej sezóny alebo počas štátnych sviatkov), pričom platí presne opačné pravidlo ako pri „first moment“ zľavách – čím bližší je čas odchodu na zájazd, tým vyššia zľava. To často znamená, že tá super last minute cena, ktorá nás všetkých tak láka je naozaj len pár hodín pred odletom. Pri last minute zájazdoch už naozaj nie je priestor na dlhé zvažovanie, rezervácie sa poskytujú len na čas potrebný na formálne vybavenie náležitostí (zaslanie podpísanie zmluvy, realizovanie úhrady).
Odporúčame vyskúšať len tým klientom, ktorých jediným kritériom je naozaj len cena zájazdu a je im jedno kam budú cestovať, v akom hoteli budú bývať a vedia si všetko potrebné pred cestou vybaviť vo veľmi krátkom čase, teda naozaj dobre zvládajú stres! Ak máte radi takýto adrenalín, idúci ruka v ruke s hľadaním a vybavovaním last minute dovoleniek, určite vyskúšajte. Ak nie ste až taká dobrodružná povaha? neriskujte a nečakajte na to, čo zostane.
Ako mám správne postupovať pri výbere zájazdu ?
Pred samotným výberom zájazdu je dôležité zodpovedať si najskôr základné otázky typu:
1. Koľko som ochotný investovať do tejto dovolenky?
2. S kým plánujem cestovať (s rodinou, priateľmi alebo sám)?
3. Kam by som rád vycestoval (lokalita, dĺžka letu, vízové povinnosti...)?
4. Na ako dlho a kedy chcem alebo môžem vycestovať (koľko si môžete vyčerpať z dovolenky)?
5. Do akého hotela (kategória, typ stravovania, vzdialenosť od pláže, vzdialenosť od centra, vzdialenosť od letiska, rozsah doplnkových služieb....)?
6. Aký typ pláže preferujem?
7. Mám iné špeciálne požiadavky?
Vždy zohľadnite pomer kvality poskytovaných služieb a ceny zájazdu. Neodporúčame posudzovať len celkovú cenu bez ohľadu na rozsah a kvalitu služieb zahrnutých v cene. Treba brať do úvahy kategóriu hotela a jeho umiestnenie. Veľmi dôležité sú Vaše očakávania. Ak chcete prežiť pokojnú rodinnú dovolenku, nevyberajte si hotely v centre ale skôr na okraji letoviska. CK ponúka vo first moment ponukách naozaj širokú škálu hotelov v rôznych destináciách. Výberu zájazdu venujte dostatočnú pozornosť a Vaša dovolenka s CK bude určite nezabudnuteľná.

Prečo je výhodnejšie cestovať na dovolenku k mori mimo hlavnej sezóny ?
Cestovaním v obdobiach mimo hlavnej sezóny môžete získať okrem väčšieho pokoja aj viac priestoru, nižšiu vyťaženosť personálu a lepšiu cenu zájazdu, ktorá býva výrazne nižšia ako počas hlavnej sezóny.
Máme nárok na extra zľavu, ak cestujeme v skupine?
V niektorých prípadoch poskytujeme zľavy pre skupinu. Každá požiadavka na cestovanie v skupine sa posudzuje individuálne a v dostatočnom časovom predstihu. Viac informácií získate priamo v CK
Musím prísť osobne na pobočku CK ak si chcem kúpiť zájazd?
Samozrejme nie, bežne celý proces vybavenia kúpy zájazdu prebieha cez telefón a internet. Nie je potrebná Vaša osobná návšteva v CK . Ak Vám však vyhovuje takýto klasický spôsob, radi Vás v cestovnej kancelárii uvítaju.
Kedy a ako môžem stornovať zájazd ?
Právo na stornovanie zájazdu máte kedykoľvek a to bez udania dôvodu. Od zmluvy môžete odstúpiť písomným oznámením, ktoré je účinné dňom jeho doručenia do CK. Nezabudnite však, že pri storne zájazdu sa účtujú tzv. storno poplatky (0-100%). Viac informácií ku konkrétnym stornám priamo v CK alebo vo všeobecných zmluvných podmienkach CK.
Aké sú storno poplatky pri zrušení zájazdu?
Výška zmluvnej pokuty (storno poplatok) je stanovená v závislosti od času odstúpenia od zmluvy. Všetky informácie ohľadom storno poplatkov sú uvedené vo všeobecných zmluvných podmienkach platných pre konkrétnu CK v aktuálnej sezóne.
Čo sa stane s peniazmi, ktoré sme už za zájazd zaplatili v prípade zrušenia zájazdu?
Pri storne zájazdu sa účtujú tzv. storno poplatky (0-100%). Storno poplatky zostávajú v CK. Ak ste zaplatili do CK viac ako sú naúčtované storno poplatky, preplatok Vám bude od CK vrátený podľa tzv. Všeobecných zmluvných podmieok.
V prípade, že ste poistený voči stornovaniu zájazdu, môžete si v príslušnej poisťovni (kde ste poistený) nárokovať na preplatenie aj týchto storno poplatkov. Ak máte dobré poistenie, môže Vám byť vyplatená poisťovňou aj celá suma zaplatených storno poplatkov.
Ako sa môžem chrániť pred storno poplatkami?
V prvom rade sa môžete chrániť tým, že si Vašu dovolenku dobre naplánujete. T.z.: vyberiete si správny termín, destináciu a zistíte si všetky potrebné informácie o hoteli či destinácii. Ak si správne vyberiete a na zájazd aj pôjdete, storno poplatky Vás nemusia trápiť.
V prípade, neočakávaných zdravotných komplikácií alebo vážnych rodinných udalosti, pre ktoré nemôžete nastúpiť na zájazd alebo musíte prerušiť dovolenku, je jediným spôsobom ochrany pred storno poplatkami poistenie storna zájazdu.
CK väčšinou ponúka možnosť zakúpenia komplexného cestovného poistenia (KCP), ktoré obsahuje aj poistenie storna.
Môžem kúpiť zájazd aj na splátky ?
Áno, môžete. Viac informácií priamo v danej CK
Aké výrobky a aké množstvo tovaru si môžem priniesť z dovolenky?
Všetky potrebné aktuálne informácie ohľadom dovozu a vývozu tovaru z krajín získate TU.
Kde nájdem krásne piesočné pláže vhodné aj pre malé deti?
Piesočných pláží je po celom svete naozaj veľa. Podľa našich skúseností Vám z blízkych destinácii odporúčame niekoľko zaujímavých letovísk. Pláže v tureckom Side ponúkajú okrem naozaj pozvoľného vstupu do mora aj aquaparky, ktoré sú takmer v každom hoteli v tejto oblasti. Krásne piesočné pláže si spoločne so svojimi deťmi určite užijete aj na gréckom ostrove Rhodos, napríklad v letovisku Faliraki, ktoré je okrem svojej rušnosti známe aj nádhernými plážami. Egyptské strediská Makadi Bay, Sahl Hasheesh a Hurghada, ponúkajú okrem prekrásnych pláží aj fascinujúci podmorský svet. Deti si určite prídu na svoje aj v Bulharsku vo vybudovanom stredisku Slnečné pobrežie, v ktorom nájdete okrem širokých pláží s naozaj pozvoľným vstupom do mora aj prírodné piesočné duny.
Kde zažijem pravu rodinnú dovolenku? (aquaparky, animácie)
Destinácií vhodných pre rodinnú dovolenku je určite veľa. Takmer každý hotel má svoj vlastný aquapark a v niektorých hoteloch sa spolu s Vašimi deťmi zabavíte dokonca aj v lunaparku. Počas dňa sa o zábavu starajú skúsení animátori, vďaka ktorým si užijete popri oddychu aj množstvo zábavy.
Ktoré destinácie sú vhodné na šnorchlovanie?
Pre priaznivcov šnorchlovania existuje po celom svete mnoho exotických destinácií (Hawai, Bahamy, Puerto Rico a pod.), kde si prídete na svoje. Z bližších TOP destinácií vhodných na šnorchlobanie, časovo aj finančne dostupnejších, Vám CK odporúčajú egyptské strediská Hurghada, Safaga či Makadi Bay. V plytkých lagúnach priezračne tyrkysového mora nájdete mnoho koralových útesov, ktoré skrývajú rozmanité druhy morských rýb či rastlín.
Čo je to fakultatívny výlet ?
Fakultatívny výlet je výlet organizovaný v mieste dovolenkového pobytu.Výlety sú organizované miestnou cestovnou kanceláriou a zakúpiť si ich môžete priamo u delegáta. Ide prevažne o poznávacie, prípadne športovo–zážitkové výlety. Viac aktuálnych informácií získate v CK.
Môžem si fakultatívne výlety objednať už pri kúpe zájazdu?
Fakultatívne výlety nie je možné zakúpiť vopred na Slovensku pri objednávaní zájazdu. Všetky výlety, ich časy a presné termíny sa určujú tesne pred začiatkom sezóny a môžu sa priebežne z organizačných dôvodov meniť. Taktiež ceny v katalňogu sú orientačné. Váš delegát Vám na prvej informačnej schôdzke ponúkne všetky aktuálne informácie o možnostiach fakultatívnych výletov, ktoré si môžete následne priamo u neho aj zakúpiť.
Aké fakultatívne výlety môžem podniknúť v Bulharsku ?
CK Vám v Bulharsku ponúka viacero fakultatívnych výletov. Navštívte s delegátmi impozantné mesto Istanbul alebo si vychutnajte delfinárium či pirátsku plavbu. Zoznam všetkých fakultatívnych výletov a podrobnejšie informácie nájdete v danej CK.
Aké fakultatívne výlety môžem podniknúť v Egypte ?
CK ponúka v Egypte množstvo fakultatívnych výletov. Môžete sa vyjašiť na štvorkolkách, obdivovať neskutočný podmorský svet alebo si vychutnávať čaro egyptskej histórie. Viac informácií o všetkých výletoch nájdete v danej CK.
Aké fakultatívne výlety môžem podniknúť na Rhodose ?
Na ostrove Rodos si prostredníctvom fakultatívnych výletov môžete vychutnať napríklad čarovný okruh ostrovom (2 moria), navštíviť Údolie motýľov alebo sa nechať očariť nočným hlavným mestom Rodos. Všetky výlety a podrobnejšie informácie nájdete v danej CK
Aké fakultatívne výlety môžem podniknúť v Dubaji ?
V Dubaji máte možnosť podniknúť množstvo fakulatívnych výletov, ako napríklad návštevu najvyššej budovy sveta Burj Khalifa, Desert Safari, prehliadka celého mesta autobusom, vychutnať si delfíniu šou alebo nakupovať v najväčších obchodných centrách Dubai Mall a Mall of Emirates.
Budem mať možnosť nákupov počas dovolenky ?
V každom stredisku nájdete čarovné uličky plné obchodíkov so suvenírmi. Rozsah a množstvo obchodíkov závisí aj od lokality (vzdialenosti od centra). Záleží tiež od toho čo hľadáte. Odporúčame Vám využiť možnosti fakultatívnych výletov, ktoré sú v niektorých destináciách zamerané práve na nákup suvenírov a špecifických komodít ako zlato, koža a iné. Nechajte sa uniesť romantickou atmosférou historických miest a nezabudnite kúpiť malú pozornosť pre Vašich najbližších. V Dubaji navštívte najväčšie nákupné centrum Dubai Mall s vyše 1 200 obchodmi.
Môžem si prostredníctvom CK rezervovať zájazd organizovaný inou CK ?
Áno, bez problémov si môžete v CK zarezervovať aj zájazd organizovaný inou CK.
Kedy sa v zahraničí obávať nežiaduceho hmyzu ?
V niektorých obdobiach a niektorých lokalitách sa môže vyskytnúť hmyz vo zvýšenom množstve. Aj napriek intenzívnym snahám personálu hotela sa môže stať, že sa hmyz vyskytne aj priamo v hoteli. CK Vám preto odporúča pribaliť si aj ochranný prostriedok proti hmyzu.
Na koho sa mám obrátiť v prípade zdravotných problémov počas dovolenky v zahraničí ?
Ak budete mať počas Vašej dovolenky zdravotné problémy, pomoc vyhľadajte u nášho delegáta CK (v Dubaji delegáta v hoteli) alebo požiadajte o pomoc priamo recepciu hotela. Za lekárske ošetrenie a lieky sa väčšinou platí v hotovosti. Ak ste poistený a chcete si nárokovať na uhradenie nákladov spojených so zdravotnými problémami, je nutné vyžiadať si lekársku správu a potvrdenie o zaplatení (originály). Bežne dostupné lieky je možné kúpiť v miestnych lekárňach. CK upozorňuje, že niektoré lieky dovezené zo Slovenskej republiky nemusia byť účinné pri žalúdočných a zažívacích problémoch v zahraničí, preto je vhodné použiť miestne lieky.
Ako mám postupovať pri reklamácii zájazdu ?
V prípade, že rozsah a kvalita poskytnutých služieb, ktoré ste si zakupoval v CK je objektívne na nižšej úrovni ako je zmluvne dohodnuté, vzniká Vám právo na reklamáciu.
1. Ak ste nespokojný s poskytnutými službami, je potrebné aby ste si uplatnili právo na odstránenie nedostatkov ihneď priamo na mieste, sám alebo prostredníctvom zástupcu CK, aby mohla byť náprava zjednaná okamžite.
2. Ste povinný poskytnúť v tejto veci maximálnu súčinnosť.
3. Ak nie je možné okamžite zjednať nápravu, spíšte o tom záznam s popisom nedostatkov, kde sa písomne vyjadrí aj zástupca CK. Nezabudnite, že tento písomný záznam nie je samotnou reklamáciou a slúži iba na potvrdenie pravdivosti Vašich tvrdení, takže si ho starostlivo uschovajte.
4. Vaše reklamačné nároky si môžete uplatniť písomne u organizátora zájazdu najneskôr však do 1 až 3 mesiacov od skončenia zájazdu. Odporúčame k reklamácii priložiť aj spísaný písomný záznam. Nezabudnite, že reklamácia zaslaná elektronickou poštou sa považuje za platne podanú, iba ak je spätne potvrdené jej zaregistrovanie zo strany CK (stačí tiež e-mailom). Na reklamácie podané v súlade s uvedenými podmienkami je CK ako organizátor zájazdu povinná odpovedať písomnou formou, a to najneskôr do 30 dní od prijatia reklamácie.
Môžem na dovolenke fotografovať a filmovať kdekoľvek a čokoľvek chcem ?
Fotografovať a filmovať môžete všade, kde to nie je zakázané alebo označené príslušnou značkou. Prísne zakázané je fotografovanie vojenských objektov. Vo väčšine múzeí je fotografovanie a filmovanie extra spoplatnené a fotiť môžete len bez blesku. Zakázané môže byť aj fotenie vo vnútri kostolov. Riaďte sa pokynmi delegáta, informačnými tabuľami a značkami a predídete tak zbytočným nepríjemnostiam.